DELIVERING PRODUCT PROMISE




Produk kita perlu communicate satu core benefit yang kuat. Ini ialah manfaat utama keapada produk kita. Ia juga bolehlah dianggap sebagai misi produk kita.
.
Selain itu, ia juga mampu memenuuhi satu janji utama kepada pelanggan. Janji utama ini akan jadi anchor kepada segala kempen pemasaran kita.
.
contoh: Produk Nike menjanjikan "To bring inspiration and innovation to every athlete"
.
bermakna setiap produk nike yang dibuat adalah dalam keadaan setiap pihak yang terlinat dalam produksi, faham dan mengikut framework ini.
.
Dari situ terhasillah tagline "Just Do It"
.
Product promise ini lah yang akan memberi kekuatan kepada produk kita dan juga memberikannya kemampuan untuk melawan saingan dan bergerak jauh.
.
Kita perlu mencari jawapan kepada soalan2 dibawah
.
1. Apakah manfaat utama (core benefit) produk kita?

2. Apakah ciri-ciri yang menyokong dan menjadikan manfaat utama produk ini menjadi realiti?

3. Apakah makna jenama kita kepada konsumer?

4. Selain dari ciri ciri dalaman (instrinsic properties) produk ini, apa lagi isu yang terlibat dalam proses decision making pelanggan untuk memilih produk daura?

5. Apakah elemen-elemen tambahan produk (augmented product element) yang menambah nilai kepada produk daura? Dan apakah elemen tambahan yang menjatuhan nilai produk ini?

6. Bagaimana kita dapat mempengaruhi elemen tambahan ini supaya kita dapat menambahbaik penawaran untuk mendapatkan produk fit yang lebih baik?
.

Comments

Popular posts from this blog